Регионализация в Дании в свете политических трансформаций в Европе (на примере изменений правового статуса автономий Гренландии и Фарерских островов)
Ракитская Инна Александровна, кандидат юридических наук, доцент кафедры конституционного права МГИМО МИД России.
Inna A. Rakitskaya, PhD in Law, Associate Professor, Constitutional Law Department, Moscow State Institute of International Relations (University) under the Ministry for Foreign Affairs of Russia.
Введение. Из всех стран Северной Европы только Дания и Финляндия имеют в своем составе национально-территориальные автономии. В других странах этого региона существуют внетерриториальные национальные автономии саамов, которым предоставлено право формировать свои собственные представительные органы (саметинги).
В Дании на юге страны на границе с Германией (в Северном Гольштейне) проживает немецкоговорящее национальное меньшинство, организация которого может быть отнесена к национально-культурной автономии, не имеющей, однако, самостоятельного парламента, но обладающей представительством в датском парламенте – Фолькетинге. С целью гарантирования защиты прав немецкоговорящего национального меньшинства с 1 февраля 1998 года Дания стала участницей разработанной Советом Европы рамочной Конвенции о защите национальных меньшинств 1998 года, а с 1 января 2001 года – Европейской хартии региональных языков и языков меньшинств 1992 года.
Материалы и методы. Методологическую основу статьи составляют такие общенаучные и специальные методы познания правовых явлений, как метод системно-структурного анализа, метод синтеза социально-правовых явлений, формально-логический метод, сравнительно-правовой метод.
Результаты исследования. Анализ правового статуса Гренландии и Фарерских островов позволяет сделать вывод о том, что обе датские автономии обладают высокой степенью самостоятельности в отношениях с центральными властями. Автономии вправе заключать международные договоры, принимать решения о вступлении в международные организации и союзы, которые могут отличаться от позиции центральной власти. Изменения в правовом статусе обеих датских автономий указывают на процессы регионализации, происходящие в унитарной Дании в последние годы.
Обсуждение и заключения: обоснованы законодательные изменения во взаимоотношениях между центральными и автономными властями в Дании; проанализированы их положительные стороны и недостатки; допускается возможность сецессии датских автономий и провозглашение их суверенитета.
Ключевые слова: Дания, Фарерские острова, Гренландия, автономии в Дании, самоуправление Гренландии, самоуправление Фарерских островов, парламент Фарерских островов, правительство Фарерских островов, парламент Гренландии, правительство Гренландии.
REGIONALIZATION IN DENMARK IN THE LIGHT OF POLITICAL TRANSFORMATIONS IN EUROPE (EXEMPLIFIED BY CHANGES IN THE LEGAL STATUS OF AUTONOMIES IN GREENLAND AND THE FAROE ISLANDS)
Introduction. Of all Nordic countries, only Denmark and Finland have their own national-territorial autonomies. In other Nordic countries, there are non-territorial national autonomies of the Sami people, who are entitled to form their own representative bodies (the Sametings).
The southern part of Denmark on the border with Germany (in the Northern Holstein) is home to German-speaking minority, the existence of which can be attributed to a national-cultural autonomy. However, it is not entitled to form its own parliament (contrary to the Greenlandic and Faroe people) but enjoys guaranteed representation in the Danish Parliament – the Folketing. In order to guarantee the rights of the German-speaking national minorities Denmark has become the member of the Council of Europe Framework Convention for the Protection of National Minorities since February 1, 1998, and the member of the European Charter for Regional or Minority Languages of 1992 since January 1, 2001.
Materials and methods. The methodological basis of the article is formed by general scientific and special methods of investigation into legal phenomena such as systematic and structural analysis, the synthesis of social and legal studies, formal logical and comparative legal methods.
The results of the research: The analysis of the legal status of Greenland and the Faroe Islands leads to the conclusion that the two Danish autonomies are to a very large extent independent in their relations with the central authorities. They are entitled to enter into international treaties, decide on membership in international organisations and unions separately from the central government. Legal changes in the status of both Danish autonomies indicate the process of regionalization which has been taking place over recent years in Denmark.
Discussion and conclusions. The article justifies legislative changes in the relationship between Danish and self-government authorities, reviews the merits and demerits thereof, and allows the secession of the autonomies together with the declaration of their sovereignty.
Keywords: Denmark, the Faroe Islands, Greenland, autonomous regions in Denmark, self-government of Greenland, self-government of the Faroe Islands, the parliament of the Faroe Islands, the government of the Faroe Islands, the parliament of Greenland, the government of Greenland.
DOI 10.24833/2073-8420-2017-1-42-22-30
- 2255 просмотров