К вопросу о синергии экономики и пропаганды

Кошмаров Михаил Юрьевич, кандидат технических наук, директор по разработке инновационных технологий фонда РОПЦ
Трубецкой Алексей Юрьевич, доктор психологических наук, Президент фонда РОПЦ
Mikhail Koshmarov, PhD in Technical Sciences, Director for development of innovative technologies at the Russian Sociаl and Public Center Foundation
ORCID ID: 0000-0001-6166-5186
Alexey Trubetskoy, PhD in Psychology, President of the Russian Sociаl and Public Center Foundation
ORCID ID: 0000-0002-4309-4137

Введение. В статье исследуются развитие мировой экономической системы в контексте экономических теорий Смита, Кейнса, Фридмана и влияния на этот процесс пропаганды.
Материалы и методы. В исследовании применялись как общенаучные, так и традиционные методы, применяемые в политологии и экономике.
Результаты исследования. Это влияние позволяет говорить о возникновении к середине ХХ века модели Кейнса – Бернайса, а к началу XXI века - неоэкономической (постиндустриальной) модели, в которой доминирует пропаганда. В этой новой модели спрос и предложение, прибавочная стоимость, цены и пр. создаются движением информации. Кроме того, в статье формулируется «правило четырех частей», характеризующее современный рынок труда в развитых странах. Также приводятся данные об использовании новейших компьютерных технологий и вывод о новых возможностях пропаганды в экономике.
Заключение. Основные выводы работы - тезисы о синергии экономики и пропаганды, о необходимости дальнейшего исследования этого феномена.
Ключевые слова: политэкономия, пропаганда, модель Кейнса-Бернайса, неолиберализм, правило четырех частей, неоэкономика, метаданные, синергия пропаганды и экономики

On synergy of economics and propaganda
Introduction. The article explores the evolution of the global economic system in the context of economic theories developed by Smith, Keynes, and Friedman and the impact of propaganda on that evolution.
Materials and methods. The study used both General scientific and traditional methods used in political science and Economics.
Research result. The influence of propaganda is evidenced by the uprise of the Keynes-Bernays model in the middle of the 20th century, followed by the neo-economic model the beginning of the 21st century in which propaganda is dominating. In this model supply and demand, as well as value added, quotations, prices, etc. are created by the flows of information. Furthermore, the article introduces the “rule of four parts” which is characteristic of the modern labor market in developed countries. The data about the newest computer technologies in propaganda lead to the conclusions on its new potential in politics and economics.
Conclusion. The authors postulate the synergy between propaganda and economy, a phenomenon which requires further research.
Keywords: political economy, propaganda, Keynes-Bernays model, neo-liberalism, rule of four parts, meta-data, neo-economy, social networks, synergy between propaganda and economy

Архив: