КОНСТИТУЦИОННО-ПРАВОВОЙ СТАТУС ПРЕЗИДЕНТА РЕСПУБЛИКИ АРМЕНИЯ

Акобян Грануш Грантовна, доктор юридических наук, профессор, преподаватель Академии государственного управления Республики Армении и Гаварского государственного университета, Армения
Акобян Рузанна Хачиковна, доктор юридических наук, доцент, ректор Гаварского государственного университета, город Гавар, Республика Армения
Мертарчян Маргаритa Хачатуровна, преподаватель МГИМО МИД России

Hranush H. Hakobyan, Doctor of Law, Professor, Gavar State University and Public Administration Academy of the Republic of Armenia. e-mail: hranush.hranti@gmail.com ORCID ID: 0000-0001-9769-742X
Ruzanna Kh. Hakobyan, Doctor of Law, Associate Professor, Rector of Gavar State University. e-mail: rector@gsu.am; ruzanna.hakobyan@mail.ru ORCID ID: 0000-0003-0053-7134
Margarita Kh. Mertarchian, Lecturer, MGIMO University. e-mail: m.mertarchian@gmail.com ORCID ID: 0000-0003-3630-4279

Введение. Статья посвящена институту Президента Республики Армения и изменениям его конституционного статуса в течение последних 30 лет. Для формирования нормативных основ правового государства, ключевое значение имело принятие Конституции
РА референдумом 1995 года, изменения в которую были внесены референдумами 2005 и 2015 годов.
Поначалу институт Президента РА был достаточно силен: он был главой исполнительной власти, он единолично назначал Премьер-министра, министров, мог без каких-либо условий распустить законодательный орган - Национальное Собрание и производить назначения в системе судебной власти. То есть, принцип разделения властей было формальным. Конституционные изменения 2005 года ограничили полномочия Президента РА. Он имел право назначать Премьер-министра только после согласования с парламентом, мог распускать Национальное Собрание в случаях и в порядке, предусмотренных ст. 74.1. Конституции РА. В РА десять лет существовала форма полупрезидентского правления, как и в РФ. В результате конституционных изменений 2015 года, в условиях перехода к парламентскому правлению, полномочия и функции Президента РА стали строго ограниченными. Его избирает парламент, он не может влиять на решения парламента и Правительства, не учаcтвует в формировании Правительства, которое не подотчётно ему. В итоге должность Президента РА носит церемониальный и представительный характер.
Материалы и методы. Теоретическую основу настоящей статьи составили научные труды, посвященные институтам Президента РА и РФ. Авторами были также использованы результаты анализа правоприменительной практики Республики Армения.
Нормативно-правовую основу исследования составили Конституции и законодательные акты РА, РФ и других государств. Применяя как общие исследовательские методы изучения темы (исторический, аналитический), так и специальные юридические методы (системно-структурный, сравнительно-правовой), было проанализировано конституционное законодательство Республики Армения и 30-летний опыт конституционного строительства, в результате которого выявлены существующие теоретические и практические проблемы, сделаны определенные выводы и предложения.
Результаты исследования. Президент, будучи главой государства, следит за соблюдением Конституции РА /ст. 123/, следовательно, у него должны быть самостоятельные функции и определенные инструменты. Чтобы исключить зависимость Президента от парламентского большинства, в статье предлагается изменить механизм его выбора: изменить статью 125 Конституции РА и предоставить право выбрать Президента РА всем тем внепарламентским партиям, которые участвовали в парламентских выборах, но не были избраны в парламент, получив от трех до пяти процентов от общего числа голосов. Считается оптимальным отвести им 30% от общего числа мандатов депутатов Национального Собрания РА. Руководящий орган каждой партии избирает делегатов для участия в выборах Президента. В случае подобных выборов, учитывая также, что согласно Избирательному кодексу РА 30% мест в парламенте принадлежит оппозиции, зависимость Президента от парламентского большинства будет исключена. В условиях ограниченных полномочий, он, по крайней мере, может непринужденно выдвигать темы общественно-политического дискурса и влиять на общественное мнение, высказать свое мнение о назначении Премьер-министра, хотя бы раз в год в обязательном порядке обращаться к парламенту и народу.
Обсуждение и заключение. Усиление института Президента в условиях парламентской формы правления может способствовать повышению роли главы государства как арбитра, эффективной деятельности парламента и Правительства РА и осмыслению целого института, содержащегося за счет средств государственного бюджета.
Ключевые слова: Конституция, конституционные реформы, конституционная демократия, президент, парламент, парламентаризм, правительство, премьер-министр, полномочия, форма правления

CONSTITUTIONAL AND LEGAL STATUS OF THE PRESIDENT OF THE REPUBLIC OF ARMENIA

Introduction. The article is devoted to the institution of the President of the Republic of Armenia and changes in its constitutional status over the past 30 years. To form the regulatory framework of the rule-of-law state, the adoption of the Constitution of the Republic of Armenia by referendum of 1995, amended by referenda of 2005 and 2015, was of key importance.
At first, the institution of the President of the Republic of Armenia was strong enough: he was the head of the executive branch, he single-handedly appointed the Prime Minister, ministers, could unconditionally dissolve the legislative branch - the National Assembly, and make appointments in the judiciary system. That is, the principle of separation of powers was formal. The constitutional amendments of 2005 limited the powers of the President of the Republic of Armenia. He had the right to appoint the Prime Minister only after agreement with the Parliament, he could dissolve the National Assembly in the cases and manner provided for in Art. 74.1. of the Constitution of the Republic of Armenia. For ten years, there was a form of semi-presidentalism in the Republic of Armenia, as in the Russian Federation. As a result of the constitutional amendments of 2015, in the context of the transition to parliamentary rule, the powers and functions of the President of the Republic of Armenia became strictly limited. He is elected by the Parliament, he cannot influence the decisions of the Parliament and the Government, he does not participate in the formation of the Government, which is not accountable to him. As a result, the office of the President of the Republic of Armenia is currently of ceremonial and representative nature.
Materials and methods. The theoretical framework of this article consists of scientific works devoted to the institutions of the President of the Republic of Armenia and the Russian Federation. The authors also used the results of the analysis of law enforcement practice of the Republic of Armenia.
The legal and regulatory framework of study was formed by the Constitutions and legislative acts of the Republic of Armenia, the Russian Federation and other states.  Using both general research methods (historical, analytical) and special legal methods (system-structural, comparative-legal), the constitutional law of the Republic of Armenia and 30 years of experience in constitutional building were analyzed, as a result of which the existing theoretical and practical problems were identified, certain conclusions and proposals were made.
Study results. The President, being the head of state, monitors compliance with the Constitution of the Republic of Armenia /Art. 123/, therefore, he should have separate functions and certain instruments. To exclude the dependence of the President on the parliamentary majority, the article proposes to change the mechanism of his election: to amend Article 125 of the Constitution of the Republic of Armenia and grant the right to elect the President of the Republic of Armenia to all those extra-parliamentary paries that took part in the parliamentary elections, but were not elected to the Parliament, receiving between three and five percent of the total votes. It is considered optimal to assign them 30% of the total number of mandates of deputies of the National Assembly of the Republic of Armenia. The governing body of each party elects delegates to participate in presidential elections. In the event of such elections, considering also that, according to the Electoral Code of the Republic of Armenia, 30% of seats in the Parliament belong to the opposition, the President’s dependence on the parliamentary majority will be excluded, and, in conditions of limited authority, he, at least, can easily put forward the topics of social and political discourse and influence public opinion, express his opinion on the appointment of the Prime Minister, and at least once a year, without fail, address the Parliament and the people.
Discussion and conclusions. Strengthening the institution of the President in the parliamentary form of government can contribute to enhancing the role of the head of state as an arbitrator, effective activity of the Parliament and the Government of the Republic of Armenia and understanding the whole institution supported by the state budget.
Keywords: Constitution, constitutional reforms, constitutional democracy, President, Parliament, parliamentarism, Government, Prime Minister, powers, form of government

Архив: